Szarlotka bez cukru prosta, owsiana
ciasta | wegetariańskie

Szarlotka bez cukru – prosta, owsiana, z dużą ilością jabłek

9 września 2018

Szarlotka to dla mnie jeden z obowiązkowych elementów jesieni. Klasyka, która chyba nigdy mi się nie znudzi. Najprostsze rozwiązania podobno są najlepsze, więc chyba nie mogło być łatwiej – jabłka między warstwami cienkiego ciasta, czyli owsiana szarlotka bez cukru 🙂

Moje podejścia do mąki owsianej zawsze wyglądały tak samo i żadna z tych sklepowych mi nie smakowała – musiałam źle trafiać, bo za każdym razem była gorzka i nie nadawała się do niczego. Teraz wolę zmielić swoje ulubione pełnoziarniste płatki w blenderze i mam pewność, że będzie smacznie. Niestety nie zważyłam jabłek przed upieczeniem ciasta, więc nie podaję ich dokładnej wagi. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jakie ciasta lubicie. Ja uwielbiam szarlotkę z dużą ilością jabłek, więc wybieram połączenie cienkiego ciasta i mnóstwa owoców 🙂

W przepisie nie ma błędu – zawsze wykorzystuję same jabłka i nie dosładzam ich, bo lubię ich naturalny smak, więc zawsze piekę szarlotkę bez cukru. Nawet wtedy, kiedy owoce są kwaśne 😉 Polecam dodanie cynamonu (ja zapomniałam to zrobić i posypałam dopiero wierzch ciasta, ale to nie to samo ;)).

Dajcie znać, czy u was pachnie już jesienną szarlotką i jaki przepis lubicie najbardziej 🙂 Więcej jabłkowych inspiracji mojego autorstwa znajdziecie tutaj 🙂

Szarlotka bez cukru – prosta, owsiana

foremka 25 x 35 cm

325 g zmielonych na mąkę pełnoziarnistych płatków owsianych (używam Bio z Lidla)

3 jajka

50 g masła

6 łyżek ksylitolu

2 łyżeczki proszku do pieczenia

łyżka masła orzechowego 100%

świeże jabłka, ok. 1,5 kg

opcjonalnie: cynamon

Wszystkie składniki umieścić w misce i zagnieść gładkie ciasto. Podzielić na dwie części. Foremkę wyłożyć papierem do pieczenia i wylepić spód połową ciasta. Jabłka obrać ze skórki i zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Wyłożyć na spód i wyrównać. Drugą część ciasta rozwałkować w taki sposób, aby móc przykryć całą powierzchnię ciasta. Przenieść na jabłka, posypać cynamonem i lekko docisnąć. Piec około godzinę w 180 stopniach.

Szarlotka bez cukru prosta, szybka, owsianaSzarlotka bez cukru prosta, szybka, owsianaSzarlotka bez cukru prosta, szybka, owsianaSzarlotka bez cukru prosta, szybka, owsiana

Komentarze

  1. Robiłam już szarlotkę, tylko niestety za mało miałam jabłek – a tak jak Ty, wolę wersję z dużą ich ilością 😀 I robiłam w wersji nieco bardziej tradycyjnej, choć też uzdrowionej – zredukowałam ilość masła, cukier zastąpiłam miodem, do spodu dałam żółtka, a z białek ubiłam bezę. A! I bazowałam na mące ryżowej z kokosową, z dodatkiem pszennej pełnoziarnistej. Następnym razem wypróbuję Twój przepis na ciasto 🙂

    1. Twoja koncepcja brzmi super 🙂 Najlepsze jest to, że takie uzdrowione wersje wcale nie smakują gorzej! 🙂
      Cieszę się, że przepis przypadł Ci do gustu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *